Keskisuomalainen pelialan kasvuyritys Psyon Games tekee työtä paremman maailman puolesta ja tähtää johtavaksi tiede- ja terveyspelien suunnittelijaksi. Muutamassa vuodessa kumppaneiksi on löytynyt maailman suurimpia lääkevalmistajia ja terveysjärjestöjä.

Psyon Gamesin tavoite on aina ollut rakentaa parempaa maailmaa yhdistämällä tiede ja pelaaminen. Vuonna 2013 perustettu yritys keskittyi aluksi oppimispeleihin, mutta rokoteviestintään kehitetty Antidote-mobiilipeli herätti lopulta suuremman kiinnostuksen.

– Vuodesta 2016 eteenpäin fokusoiduimme terveysviestintään, sillä tunnistimme sillä alueella piilevän markkinapotentiaalin, kertoo yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Olli Rundgren.

Psyon Gamesilla on saanut muutamassa vuodessa maailman suurimpia terveysjärjestöjä ja lääkevalmistajia: GSK, Takeda, WHO, Unicef ja Gavi.

Työskentely “terveysjättiläisten” ja lääkeyritysten kanssa on Rundgrenin mukaan ollut äärettömän mielekästä. Yhteiset arvot luovat erinomaiset lähtökohdat yhteistyölle ja terveyden edistämiseen globaalissa mittakaavassa.

– Terveysjärjestöjen työntekijät ovat yleensä todella motivoituneita viemään asioita eteenpäin. Yhteinen halumme vaikuttaa ja ratkaista ongelmia tuo yhteistyöhön liimaa, jota on vaikea kuvitella ihan tavanomaisessa asiakassuhteessa, hän kuvailee.

 

Olli Rundgrenin kasvokuva.
Toimitusjohtaja Olli Rundgren

 

Tiede- ja terveyspeleillä huomattava markkinapotentiaali

Peliteollisuus on tällä hetkellä hyperkilpailtu ala nimenomaan viihdepelien saralla. Tiede- ja terveyspelien alueella tilanne on toinen.

– Terveyspelien suunnittelu on jonkin verran haastavampaa kuin viihdepelien, sillä tietosisällön pitää vastata todellisuutta ja olla tieteellisesti luotettavaa. Esimerkiksi kaikki Covid-19-pelimme infosisältö on WHO:n validoimaa, Rundgren kertoo. – Prosessiin myös kuuluu, että arvioimme pelin vaikuttavuutta yhdessä kumppaniemme ja asiantuntijoiden kanssa.

Psyon Gamesia voi jo nyt pitää terveyspelien edelläkävijänä, vaikka Rundgrenin mukaan he ovat ottaneet vasta ensiaskeleensa. Vahvasta osaamisesta kertoo esimerkiksi se, että Psyon Gamesin rokotetietoisuutta lisäävä Antidote COVID-19 on ainoa tieteellisesti luotettavaksi todettu korona-aiheinen mobiilipeli, joka on hyväksytty Applen ja Googlen kauppoihin.

– Terveyspelit tulevat olemaan tosi iso bisnes. Markkina on vasta aukeamassa, joten liiketoiminnallisesti olemme pikemminkin potentiaalin alkumetreillä, hän sanoo.

– Olemme osoittaneet kyvykkyytemme ja tehokkuutemme tietyillä osa-alueilla, mutta paljon potentiaalia on vielä lunastamatta. Teemme sillä saralla parhaillaan tuotekehitystä. Tavoitteemme on olla maailman suurin terveyspelien tekijä, hän lupaa.

 

Positioitumisessa piilee paradoksi

Rundgren huomauttaa, että suurimmat innovaatiot syntyvät usein juuri kahden tai useamman rajapinnan välimaastossa.

– Positioitumiseen liittyy paradoksi: jos teet sitä, mikä on kaikkien mielestä tosi hyvä juttu, todennäköisesti joku muukin on jo tehnyt sen. Jos olet liian innovatiivinen, sitä pidetään vähän hulluna ideana.

Yhteistyö ja yhteiskehittäminen on Rundgrenin mukaan yksi liiketoiminnan avainasioista.

– Kartoitamme koko ajan sopivia investoreita ja yhteiskehittämismahdollisuuksia esimerkiksi yliopistojen tai nonprofit-organisaatioiden kanssa.

Kuvituskuvassa lähikuva viruksesta.
Vaikuttaako pelaaminen myös rokotteen ottamiseen? Rundgrenin mukaan tämän todentaminen vaatisi pitkää seurantatutkimusta. – Sen pystymme kuitenkin nykymenetelmin osoittamaan, että peli tavoittaa ja sitouttaa yleisön huomattavasti perinteisiä metodeja tehokkaammin. Olemme juuri tekemässä tutkimusta siitä, miten peli vaikuttaa käyttäjän asenteisiin ja ymmärrykseen rokotteita kohtaan.

 

Kannattavalla liiketoiminnalla voi muuttaa maailmaa

Rundgrenilla on itsellään pitkä joukkueurheilutausta jääkiekosta ja jalkapallosta. Hän ymmärtää toisiaan täydentävien ihmisten merkityksen tiimin ja liiketoiminnan rakentamisessa.

– Kukaan ei rakenna menestyvää liiketoimintaa yksin, vaan tarvitaan oikeat ihmiset oikeisiin rooleihin.

Tämän lisäksi yrityksellä on tarkkaan suunniteltu “tukiverkosto”.

– Oman ja yrityksen oppimiskäyrän nostamiseksi olemme saaneet todella paljon asiantuntijoiden tukea, jota on tullut sekä yritykseen sijoittaneiden, hallitusjäsenten ja advisoreitten suunnalta, hän kiittelee.

Vaikuttavuuden rakentamisessa on Rundgrenin mukaan kriittistä, että yritys pystyy toimimaan markkinalainalaisuuksien mukaisesti, sillä ainoastaan kannattavalla liiketoiminnalla pystyy muuttamaan alaa – tai maailmaa.

– Lähtökohta on tietysti se, että pitää tuottaa jotain, mistä ihmiset tai yritykset ovat valmiita maksamaan. Vaikuttavuus syntyy yrityksen toimintakyvystä tehdä bisnestä ja osoittaa, että se pystyy ratkaisemaan käsillä olevan ongelman.

– Mitä isompaa arvoa pystyy tuottamaan, sitä paremmin yritys kannattaa, ja sitä enemmän se pystyy investoimaan tuotekehitykseen – ja sitä suuremman impaktin myös ympäröivään maailmaan.

Psyon Games

  • Perustettu 2013
  • Suunnitteli alussa oppimispelejä
  • 2016 alkaen fokus tiede- ja terveyspeleihin
  • Asiakkaina mm. WHO, Unicef, Gavi, Takeda, GSK
  • Työllistää 10 eri alojen ammattilaista. Lisäksi tiivis yhteistyöverkosto.
  • Pääpaikka Jyväskylä

 

www.psyongames.com

 

——

Artikkelin on tuottanut HHub – www.hhub.fi

HHub on voimakkaasti kasvava hyvinvointi- ja liikuntatietoon sekä -osaamiseen perustuva innovaatioekosysteemi, jota Business Jyväskylä/Jyväskylän kaupunki fasilitoi. HHub-ekosysteemin tavoitteena on luoda yhdessä Suomeen ja Jyväskylään hyvinvoinnin globaali kiintopiste. HHubissa keskitytään alan parhaiden asiantuntijoiden ja yritysten voimin ratkaisemaan ihmisten ja yhteisöjen hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä kysymyksiä sekä edistetään liikkumista elämäntapana. Tavoitteena on synnyttää uusia innovaatioita, kasvuliiketoimintaa ja luoda positiivisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin.